Choreografia

Opis
Spektakl ,,Na początku była ciemność i zimne ognie" inspirowany twórczością Stanisława Lema, łączący poruszone ciało, wizualizację i muzykę. Wiodącym środkiem wyrazu jest ruch. Korzystając z narzędzi tańca współczesnego, improwizacji i eksploracji ciała wchodzimy w dialog z otaczającym nas światem, zmianami i ewolucją. Spektakl został stworzony w procesie kolektywnym, wykorzystując ekosomatyczne praktyki choreograficzne oraz poszerzony proces badawczy nad tematem technologii i środowiska.
Na planetę Ziemię przybywają o n i – ci z kosmosu, z odległej galaktyki, z czeluści nieobjętej rozumem małostkowego Ziemianina. Patrzą na człowieka, obserwują, analizują jego gesty, słabości zdradzane przez mimowolne ruchy warg czy krtani, postawę ciała wobec innych i podczas nieprzespanych samotnych nocy. Ich obecność zmusza Ziemian do postawienia szeregu pytań i podjęcia daremnej próby zrozumienia tego, co niezrozumiałe.
Czy żyjemy w niekończącym się eksperymencie, który doprowadzi nasze ciało do karykaturalności? Czy ciało zawsze będzie podlegać politycznemu sporowi? Czy będą istnieć partie, które będą usuwać niepotrzebne narządy z ludzkiego ciała? Czy będzie można przywrócić człowieka rozbitego na atomy i ponownie go „złożyć”? Co z naturą? Czy będziemy tęsknić za niezmodyfikowaną cielesnością? Czy zatęsknimy za twarzą drugiej osoby?
Autor „Dzienników gwiazdowych” z niesamowitą przenikliwością zagląda w duszę człowieka. W swoich opowiadaniach przekracza granice ludzkiego pojmowania i stawia pytania o możliwość dialogu z tym, co jest dla nas radykalnie obce.
Biogram
Adrianna Kazimierz - performerka, aktorka teatru tańca i choreografka. Absolwentka Zakładu Tańca na Akademii Muzycznej w Katowicach. Członek nieformalnego kolektywu PLUR rezydentury Komuna Warszawa, twórczyni spektaklu M4G1C BL0W. Rezydentka Lubelskiego Teatru Tańca i choreografka spektaklu ,, Moja przyjemność leży na końcu języka”. Twórczyni i performerka spektaklu ,, Na początku była ciemność i zimne ognie” Teatr Barakah. Asystentka choreografa Jakuba Lewandowskiego spektaklu “Czyż nie dobija się koni?” Wrocławski Teatr Pantomimy. Twórczyni projektu HU-MAN, Punkt 11 Bielsko Biała. Od 2022 współpracuje z Instytutem Piramowicza jako choreografka w produkcjach spektaklowych “Moje Iluminacje” oraz tancerka w “Król-Duch czyli Słowacki w Metaversum” w ramach OFF POLSKA. Choreografka i inicjatorka społecznego projektu SZELEST 432Hz w Bielsku Białej. Laureatka konkursu choreograficznego ZAIKS “Drgania”. W 2020-22 współpracowała z Przestrzeniami Sztuki Katowice i Katowice Miasto Ogrodów, m.in w spektaklu ,,Bright Future" chor. Anny Mikuły. Jako aktorka teatru tańca współpracowała w produkcji Clair Howells i Uwe Koehler, Novas Invasões Portugalia, w spektaklu “Wrócę tu po swoje serce” choreografii Jacka Łumińskiego, Low states” chor. Omara Karabuluta oraz “Reformulation Exercises” chor. Katarzyny Kani. Jako aktorka grała w spektaklu dramatycznym “Materiały do życia Gelileusza” reż. Sebastiana Majewskiego oraz filmach krótkometrażowych. Ukończyła Graham Teacher Workshop MARTHAGRAHAM SCHOOL OF CONTEMPORARY DANCE, Screen and Stage by Sharon Reshef Armony, View Points by Laura Wayth, Repertoire /Composition Peeping Tom, Półroczny kurs kompozycji z Hilke Diemer i wiele innych.
Martyna Dyląg -Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Aktorka w obsadzie spektaklu “Musical o musicalu Metro” (reż. R. Wasiewicz, M. Miętus, Komuna/Warszawa) spektaklu “Mokosz” (chor. E. Makohon, Teatr Rozbark) „Do jutra, do jutra!” (reż. M. Sajur, Teatr Rozbark). Współtwórczyni i wykonawczyni spektaklu “Społeczne SPA” (Przestrzenie Sztuki Lublin). Aktorka w spektaklu “Cierpienia Młodego Wertera” (reż. M. Spiss, Teatr Fredry w Gnieźnie), „Teoria Zmęczenia” w reż. Bartka Juszczaka. W czytaniu performatywnym w ramach festiwalu "Gra z Kantorem”(Cricoteka/Kraków). Występuje w spektaklu „Miłość w kawałkach” (reż. Iwona Kempa, Teatr Nowy Proxima w Krakowie). Jej pracę choreograficzną można zobaczyć m.in w Teatr Barakah w Krakowie w spektaklu „Rosemary” i „Requiem dla snów w reż. M. Nowicki oraz w Teatrze Polskim w Bydgoszczy w spektaklu „Fight Club, czyli męskie kręgi” w reż. M. Osowicki. Oraz w spektaklu „Suferzy” w reż. Bartka Juszczaka i Marcela Osowickiego w Teatrze Polskim w Szczecinie. Tegoroczna stypendystka miasta Krakowa w ramach którego zrealizuje swój spektakl „Na początku była ciemność i zimne ognie. Współtwórczyni spektaklu „Moja przyjemność leży na końcu języka” wyłonionego w konkursie na premierę kameralną solo/duo (przestrzenie sztuki Lublin). Występuje m.in w filmie „Flora” i „Soliloquium” (reż. K. Monwid-Olechnowicz) W filmie „No Beast. So Fierce” polsko/niemieckiej produkcji w reż. Burhan Qurban.
Jori Gerula - tancerka, aktorka, absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca. Wykonawczyni w spektaklach “Do jutra, do jutra!” w reżyserii Macieja Sajura (Teatr Rozbark, Bytom) oraz “MOKOSZ” w choreografii Eryka Makohona (Teatr Rozbark, Bytom), za rolę w którym otrzymała wyróżnienie na 40 Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Współtwórczyni spektaklu teatru tańca “Lubelski Labirynt Pamięci” powstałego w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin w chor. Anny Puzio w grudniu 2022. Występowała w teledyskach polskich artystów m. in. Kwiatu Jabłoni pt. “Zmierzch” oraz Sanah “Kolońska i szlugi”. Występowała w projektach z krakowskim Art Color Ballet pod dyrektoratem Agnieszki Glińskiej. Tancerka w spektaklu teatru tańca “Zjednoczone Stany Solidarności” chor. Agnieszka Jachym (ECS, Gdańsk 2024). Współtwórczyni i wykonawczyni w spektaklu teatru tańca “Moja przyjemność leży na końcu języka” realizowanego w ramach programu Przestrzenie Sztuki - Taniec (Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie 2024). Współtwórczyni i wykonawczyni w spektaklu teatru tańca “Na początku była ciemność i zimne ognie” realizowanego w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (Teatr Barakah,Kraków 2024). Od 2024 współpracuje z h.art dance company Artura Grabarczyka, gdzie wystąpiła w spektaklu “Niesamowicie Blisko” oraz de(light). W swoich pracach poszukuje powiązań między tańcem, a innymi mediami artystycznymi.
Jakub Kotynia - Scenograf, artysta wizualny, twórca światła scenicznego. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Autor m.in. scenografii, światła, wizualizacji do spektakli „Fight Club, czyli męskie kręgi” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Teoria zmęczenia” (Teatr KTO) „Przemiana Hamleta” (Festiwal Szekspirowski), „Społeczne SPA” (Lubelski Teatr Tańca, pokazywane m.in. na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, oraz międzynarodowym Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie), scenografii i wizualizacji do “Moby Dick” (Wrocławski Teatr Pantomimy), czy wizualizacji do opery „Ja, Sekure” Aleksandra Nowaka (Teatr Słowackiego w Krakowie, prezentowana na Malta Festiwal). Założyciel audio-wizualnego duetu komat.studio w którym koncentruje się na synergii doświadczeń wizualnych oraz audialnych.
Michał Smajdor - kompozytor, producent muzyczny, perkusista. Urodzony w 2001 r. w Tarnowie. Studiuje kompozycję w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Jego utwory były wykonywane przez Spółdzielnie Muzyczną Contemporary Ensemble oraz na festiwalu Sacrum Profanum. Pisze również muzykę do spektakli teatralnych, które były grane m.in. w ramach festiwalu teatralnego Boska Komedia (Obiecaj mi, że wojny nie będzie, reż. Dominika Przybyszewska), w teatrze AST w Krakowie (Grzybobranie / ZIMA nuklearna, reż. Piotr Wach), w teatrze KTO (Teoria zmęczenia, reż. Bartłomiej Juszczak), w teatrze Barakah (Na początku była ciemność i zimne ognie, choreo. Martyna Dyląg, Jori Gerula, Adrianna Kazimierz) oraz na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (Przemiana Hamleta, reż. Piotr Wach).
Pełna rejestracja spektaklu
Trailer Spektaklu
Data Premiery:
30/11/2024
Czas Trwania:
48 min
- Dramaturgia
- Reżyseria
- Kierownictwo muzyczne
- Kierownik Oświetlenia
- Scenografia
- Kostiumy
- Produkcja