Komisja

Jadwiga Majewska
Autorka, kuratorka, ekspertka.
Hanna Strzemiecka
Założycielka, choreografka i wieloletnia dyrektorka artystyczna.
Edyta Kozak
Choreografka, tancerka, kuratorka, producentka.
Adam Kamiński
Kurator Mandala Performance Festival, prezes Stowarzyszenia JEST CZŁOWIEK, animator.
Natalia Gorzelańczyk
Producentka kreatywna i wykonawcza, popularyzatorka DANCE MARKETINGU.
Katarzyna Gardzina
Dziennikarka, krytyk muzyczny i baletowy.
Małgorzata Dzierżon
Choreografka, producentka i pedagog tańca.
Stefan Drajewski
Krytyk teatralny, baletowy i muzyczny.
Joanna Brych
Autorka wywiadów, recenzji i artykułów o tańcu.
Joanna Żygowska
Badaczka i kuratorka sztuki dla dzieci, absolwentka polonistyki i teatrologii na UAM.

Jadwiga Majewska

Autorka, kuratorka, ekspertka.

Ukończyła religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pisze o tańcu, teatrze, sztuce, publikuje m.in. w miesięcznik „Teatr”, „Didaskaliach”, „Znaku”, „Res Publice Nowej” „dwutygodniku.pl”. Jest autorką i redaktorką wielu wydawnictw książkowych o tańcu, teatrze i sztukach performatywnych, po polsku i po angielsku.

Była członkiem rady redakcyjnej „Słownik tańca XX i XXI wieku “. Prowadziła jako kuratorka projekty artystyczne, badawcze i edukacyjne w Polsce i za granicą. Zasiada w jury polskich i międzynarodowych konkursów i platform tanecznych, Jest ekspertem MKiDN. Była członkinią pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca (2010-2013).

Autorka i kuratorka MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca, zainicjowała i prowadziła Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kroki w Krakowie a wraz z Mikołajem Mikołajczykiem Scenę Tańca Studio w Teatrze Studio w Warszawie.

Wyróżniona wieloma nagrodami i stypendiami: Jest członkiem Dance Critics Association, Congress of Research in Dance, The International Dance Council CID, Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Polskiego Forum Choreologicznego, była członkiem założycielem i pierwszym Prezesem Stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca, Od września 2022 jest Prezesem Zarządu European Network of Information Centres for Performing Arts ( ENICPA) Obecnie kieruje Działem Naukowo-Wydawniczym, jest też pełnomocnikiem Dyrektora do spraw wydawniczych, zagranicznych i programu Przestrzenie Sztukiw Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Hanna Strzemiecka

Założycielka, choreografka i wieloletnia dyrektorka artystyczna.

Założycielka, choreografka i wieloletnia dyrektorka artystyczna Lubelskiego Teatru Tańca i Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej oraz twórczyni i wieloletnia dyrektorka artystyczna Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie.

Przez wiele lat związana z niezależnym studenckim ruchem artystycznym stworzyła profesjonalny ośrodek tańca współczesnego w Centrum Kultury w Lublinie. Stworzyła ponad 40 choreografii i spektakli teatru tańca, które prezentowane były podczas wiodących festiwali w Polsce oraz zagranicą.

Związana z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca jako członkini Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca (2012-2014, oraz w 2024) oraz członkini Rady Programowej ds. Tańca (2015-2017). Za swoją działalność w dziedzinie kultury otrzymała wiele wyróżnień, m.in.: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt pracy artystycznej (2010), Srebrny Krzyż Zasługi (2014), Medale Prezydenta Miasta Lublin (2006, 2016), Medal 700-lecia Miasta Lublin (2017).

Edyta Kozak

Choreografka, tancerka, kuratorka, producentka.

Od ponad 30 lat związana ze sceną tańca; Była solistka Teatru Wielkiego w Warszawie i Stadttheatre Bern w Szwajcarii.

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów zerwania z baletem klasycznym i zwrócenia się w stronę tańca współczesnego, aż do fascynacji jego formami eksperymentalnymi i konceptualnym nurtem nie-tańca. Autorka spektakli i choreografii, kuratorka niezależnych projektów związanych ze sztuką realizowanych w Polsce i zagranicą.

Inicjatorką i organizatorką pierwszej Polskiej Platformy Tańca „taniec.pl”, która odbyła się w Warszawie w 2003 r, a także selekcjonerką kolejnych w 2008 (Poznań) 2017 (Bytom),

Przez ponad dekadę była polską partnerką i ekspertką europejskich sieci: Aerowaves, Apap Open Latitude,

Jest fundatorką i dyrektor artystyczną Fundacji Ciało/Umysł, a także twórczynią autorskiego programu 22 edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł.

Była jurorką „Młody Tancerz Roku” (2015) oraz Solo Dance Contest (2023), a także członkinią prestiżowego grona Kapituły Konkursu” Perły Tańca”.

Na koncie ma liczne nagrody i stypendia m.in. nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za promocję sztuki tańca.

www.edytakozak.pl

Adam Kamiński

Kurator Mandala Performance Festival, prezes Stowarzyszenia JEST CZŁOWIEK, animator.

Kurator, koordynator licznych projektów związanych ze sztukami performatywnymi i tańcem współczesnym min; Laboratorium Ruchu ESK 2016 „Kreatywne Wibracje”,„Sztuka w akcji”, „Wibracje Taneczne”, „Interdyscyplinarny Fringe Festiwal” oraz program realizowany w Centrum Sztuki Impart (2009-2013).

Współpracował z Anną Królicą w projektach „Róbmy miłość, a nie wojnę”, „Piąta strona świata”, „Przewodnik Taniec”.

Organizator warsztatów tanecznych z udziałem polskich i zagranicznych choreografów i tancerzy. Członek Jury Polskiej Platformy Tańca w latach: 2008, 2014, 2024

Autor tekstów o tańcu i sztuce akcji. w. Członek Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca.

Współpracował z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w projektach z zakresu edukacji i promocji polskiego tańca. Pomysłodawca i kurator programu ,,Wrocław Tańczący”. Członek komisji ds. stypendiów w kategorii upowszechniania kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2012 – 2014. Stypendysta MKiDN w 2017 roku.

Natalia Gorzelańczyk

Producentka kreatywna i wykonawcza, popularyzatorka DANCE MARKETINGU.

Członkini Komisji do Polskiej Platformy Tańca 2024 (organizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca). Producentka dance marketingowej kampanii dla firmy MissiSleepy (2023), a także autorka projektu #NIETAŃCZJAKCIZAGRAJĄ (w ramach programu Fundacji Santander: Haki na Cyberataki, realizowany przez Poznański Park Naukowo-Technologiczny, 2022).

Od 2022 roku gościnnie prowadzi zajęcia z marketingu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2019-2021 roku zajmowała się produkcją i promocją Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk. Absolwentka Teatrologii na UAM w Poznaniu oraz Zarządzania (specjalizacja: marketing) na WSB w Poznaniu. Panelistka III Kongresu Tańca organizowanego NiMiT. Współinicjatorka oddolnej grupy Producentek Performatywnych.

Katarzyna Gardzina

Dziennikarka, krytyk muzyczny i baletowy.

Absolwentka Wydziału Lingwistyki Stosowanej i Filologii oraz Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także Teorii Tańca na Akademii Muzycznej im. F. Chopina (2005).

Współpracowała z większością fachowych polskich czasopism muzycznych, tj. „Ruch Muzyczny”, „Muzyka21”, „Twoja Muza”, „Playbill – Scena Polska”, „Place for Dance”, czasopismami teatrów operowych w Warszawie i Poznaniu.

Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej.  

Obecnie jest specjalistą ds. wydawnictw w Polskiej Operze Królewskiej.

Prowadzi blog baletowy „Na czubkach palców” (www.naczubkachpalcow.pl).

Małgorzata Dzierżon

Choreografka, producentka i pedagog tańca.

Występowała na najbardziej renomowanych scenach z zespołami takimi jak Rambert, Gothenburg Ballet i Royal Danish Ballet oraz gościnnie z Wayne McGregorem i Ballet Boyz. Tańczyła produkcje klasyczne, neoklasyczne i współczesne choreografie w tym Balanchine’a, Neumeiera, Béjarta, Forsythe’a, Cunninghama, Tankard, Duato, Bruce’a i Wheeldona, otrzymując nominacje do nagrody Spotlight i Outstanding Female Dancer Award brytyjskich krytyków tańca. Wykładała w Royal Academy of Dance, a także gościnnie w Royal Ballet School i Central School of Ballet w Londynie.

Była artystą-rezydentem w Akademii Sztuk Performatywnych w Hong Kongu w 2020 oraz pracowała przez wiele lat jako dyrektor artystyczny i producent z zespołem Fertile Ground i New Movement Collective w Wielkiej Brytanii. Jako choreografka zrealizowała zlecenia zespołów tańca, uczelni i galerii, w tym Rambert, Sopockiego Teatru Tańca, Hong Kong APA, Ballet Central, Serpentine Gallery i English National Ballet (Dance Journeys).

W sierpniu 2022 roku dołączyła do Opery Wrocławskiej jako Kierownik Baletu.

http://www.malgorzatadzierzon.com

Home

Stefan Drajewski

Krytyk teatralny, baletowy i muzyczny.

Absolwent polonistyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor sztuki, adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Krytyk teatralny, baletowy i muzyczny.

Publikuje na łamach „Ruchu Muzycznego”, portalach – taniec.Polska.pl i Kultura u Podstaw. Pisze teksty o balecie i operze do programów teatralnych. W 2023 roku opublikował – wspólnie z Jagodą Ignaczak – książkę pt. Polski Teatr tańca 1973-2024. Historia ludzie, idee”.

Joanna Brych

Autorka wywiadów, recenzji i artykułów o tańcu.

Jej teksty były publikowane na łamach tygodników „Polityka” i „Przegląd”, Przekroju.pl, taniecPOLSKA(pl), w „Kulturze Liberalnej” i „Ruchu Muzycznym”. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, w latach 2011-2013 była słuchaczką Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W latach 2012-2014 zainicjowała i organizowała cykl spotkań „Gwiazdy polskiego baletu” oraz warsztaty „Mała Terpsychora”, zajęcia dla dzieci łączące teorię i historię tańca z jego praktyką. W latach 2018-2022 w blogosferze Polityki.pl prowadziła blog „Zapraszam do tańca”, na którym opublikowała kilkaset wpisów poświęconych sztuce tańca (https://taniec.blog.polityka.pl/, obecnie: http://www.joannabrych.pl/).

Jest członkinią sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich. 

Joanna Żygowska

Badaczka i kuratorka sztuki dla dzieci, absolwentka polonistyki i teatrologii na UAM.

Dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka, członkini Zespołu ds. badań literatury i kultury dziecięcej UAM.

Współtworzy takie festiwale jak Biennale Sztuki dla Dziecka i Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino. W przeszłości współtworzyła projekty artystyczne i edukacyjne w ramach działalności instytucji kultury i organizacji pozarządowych.

Autorka monografii naukowej „Skrzydła dla dzieci. Teatr poetycki Krystyny Miłobędzkiej”, redaktorka książek w serii „Sztuka i Dziecko” oraz „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Komisja