ACF Image

Opis

Twórcy spektaklu, czerpiąc z biografii Niżyńskiej, wybierają kluczowe momenty jej życia i przetwarzają je na język choreograficzny. Spotkanie Niżyńskiej (Daniela Komędera) z samą sobą prowadzi do ponownego przeżywania emocjitowarzyszących przełomowym wydarzeniom, aby wydobyć z nich nową jakość i osobisty język wyrazu.. W szczególny sposób wyraża się to w kontakcie Niżyńskiej z rytmem, muzyką i współgłosem, które na scenie materializuje Katarzyna Piszek. W warstwie choreograficznejtwórcy nawiązują do Les noces (Wesele) – dzieła Niżyńskiej z muzyką Igora Strawińskiego, którego premiera odbyła się w Paryżu w 1923 roku. Było to dzieło przełomowe zarówno dla Niżyńskiej, jak i dla całej choreografii awangardowej. Historycy tańca określają Les nocesjako protofeministyczne – w dziele tym Niżyńska porzuca radosny charakter typowego wesela, jednocześnie ożywiając surowy i ograniczający obowiązek kobiety do zamążpójścia. Inspirując się tym dziełem, Daniela Komędera wraz z zespołem Sztuki Nowej (Babicka, Dashuk, Jankowska, Ostrowska, Perkowski, Piszek, Żakowski) reinterpretuje Les noces. Twórcy podejmują polemikę z oryginalnym dziełem, przyglądając się momentowi jego powstania – czasom, gdy Niżyńska mierzyła się z osobistymi kryzysami,takimi jak porzucenie przez męża podczas rewolucji w Rosji, ucieczka z dziećmi i matką z Kijowa, problemy finansowe, a także kryzysy twórcze i emocjonalne. Jednak ten trudny okres przyniósłtakże sukces, który zdefiniował jej miejsce w historiitańca. Spektakl Niżyńska piano forte stawia pytania o sytuację współczesnej kobiety – tancerki, choreografki, artystki – i przygląda się jej dążeniu do wypracowania osobistego języka wyrazu w świecie pełnym ograniczeń i oczekiwań.

Biogram

Daniela jest choreografką, tancerką, aktorką. Jest częścią kolektywu Centrum w Ruchu. Jest autorką choreografii w spektaklu „Niżyńska piano. Forte”. Stworzyła choreografię do filmu- animacji malarskiej Chłopi w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman. Stworzyła choreografię do widowiska taneczno- muzycznego „Chłopi Tańcuj Remixed”, prezentowanym na Torwarze, oraz na Hali Stulecia we Wrocławiu. Współpracowała jako choreografka przy filmie The Ugly Stepsister w reżyserii Emily Blitschfield (premiera światowa na Sundance Film Festival; europejska na Berlinale 2025). Współpracowała jako aktorka przy filmie „Glorious Summer” w reż. Heleny Ganjalyan i Bartosza Szpaka, który miał swoją premierę na Festiwalu SXSW w Austin, USA. Jest autorką choreografii w spektaklu Dirty talk (2023), wyprodukowanym przez Teatr Pantomimy we Wrocławiu. Wraz z kolektywem Sticky Fingers Club stworzyła spektakl Glory Game, w choreografii Dominika Więcka, wyprodukowanym przez Komuna Warszawa. Spektakl Glory Game został wybrany do Aerowaves 2025. Współpracuje z Dominiką Wiak, Moniką Witkowską i Dominikiem Więckiem w spektaklu Sticky Fingers Club, za który otrzymali nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego w ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie oraz wygrali drugie miejsce w konkursie TheBestOFF w 2022r. W 2024r. zaprezentowali Sticky Fingers Club na Fringe Festiwal w Pekinie, w Chinach. Współpracowała ze Sławkiem Krawczyńskim, Anią Godowską, Teatrem Dada von Bzdulow, Lubelskim Teatrem Tańca, Agnieszką Glińską, Weroniką Pelczyńską, Joe Alterem. Wraz z artystami z Niemiec tworzyła kolektyw, w którym wyprodukowała m.in. Heimsuchung/Nawiedzenie-, otrzymując nagrodę Złota Maska za choreografię. Jest stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca Grażyny Kulczyk w Starym Browarze, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ukończyła PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca. W 2025 roku przygotowuje wraz z Darią Kopiec spektakl dyplomowy na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Występowała na festiwalach w Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Holandii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Gruzji, Białorusi i innych. Katarzyna Piszek aka Kasai jest kompozytorką, wokalistką i producentką. Pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. W maju 2019 roku nakładem wytwórni Art2 Music ukazał się jej debiutancki album „Equals”. Muzyka Kasai jest niezwykle plastyczna, obrazowa, wielopłaszczyznowa. Mocno porusza wyobraźnię. Artystka biegle porusza się sprawnie po wielu przestrzeniach muzycznych, obejmujących tak różne obszary jak avant pop, muzyka poetycka, alternatywa, czy elektro ambient, choć korzenie jej inspiracji to opera, w której się „wychowała” oraz muzyka symfoniczna. Głównymi środkami wyrazu Kasai jest głos i instrumenty klawiszowe. Na co dzień jest kompozytorką i wokalistką w projekcie muzycznym Kasai. Występuje także w duecie z Wojciechem Waglewskim, a także przez wiele lat grała w zespołach Moniki Brodki i Artura Rojka, a także skomponowała wiele utworów wykonywanych przez gwiazdy polskiej muzyki.

Trailer Spektaklu

Zobacz wideo
Data Premiery:
2024-12-19
Czas Trwania:
46 minut
  • Choreografia
    Daniela Komędera
  • Dramaturgia
    Patrycja Babicka
  • Reżyseria
    Aneta Jankowska, Dawid Żakowski
  • Kierownictwo muzyczne
    Katarzyna Piszek
  • Kierownik Oświetlenia
    Tadeusz Perkowski
  • Scenografia
    brak
  • Kostiumy
    Dominik Więcek
  • Produkcja
    Stowarzyszenie Sztuka Nowa